„Az, aki nem kockáztat, nem is iszik pezsgőt a végén.“ Így szól az Atlassian szoftverfejlesztő cég egyik mottója, amit a cég dolgozóinak ajánlanak. Az Atlassiant nemcsak a JIRA és a Confluence nevű szoftverek, hanem a FedEx Day megalkotójaként is ismerik a HR világban.
Saját házukon belül indították el a FedEx napokat, amelyek aztán a progresszíven gondolkodó cégek egyik fő innovációs eseményeivé váltak. (nem összetévesztendő a 20%-os idővel, amelyet pl. a Google biztosít minden héten a fejlesztőknek arra, hogy az őket személyesen motiváló projektjeiken dolgozzanak) A FedEx napokat Dan Pink tette igazán ismertté, amikor írt erről a Motiváció 3.0-ban.
Mi is pontosan a FedEx nap?
Minden negyedévben kijelöl a cég egy napot, amikor csapatokban dolgozik a cég java része, olyan – előre bejelentett és megszavazott – fejlesztési projekteken, amelyek előreviszik a cég valamely termékét, szolgáltatását, illetve a cég életét. Miért FedEx nap? A Fedex Amerika talán legismertebb kézbesítő cége, amely különleges szolgáltatásként, akár néhány óra alatt képes az egyik államból a másikba csomagot kézbesíteni. Ez a célja a FedEx napoknak is: egy nap alatt értékelhető eredményt szállítani a cég számára.
Mindig más, tapasztalt mérnök vagy fejlesztő a nap fő szervezője. A szervező ellenőrzi, hogy e napon nincs jelentős projekt határidő, és a vezetők is kiürítik a meetingeket erről a napról. Az esemény élvezi a CEO és a mérnökség igazgatójának teljes támogatását.
Mi történik a nyertes projektekkel?
A cég nem köteles a nyertes projektet egy teljesen piacképes termékké fejleszteni, a tapasztalat azt mutatja, ha a nyertes projekt olyan, amelytől mindenkinek eláll a lélegzete, akkor arra erőforrást biztosít a cég. A többi projekten a fejlesztők a 20%-os fejlesztő idejükben dolgozhatnak.
Mint minden eredményes meeting, ez is a rendkívül precíz felkészülésen múlik.
Lássuk tehát egy FedEx nap lefutását az Atlassiannál:
• 2 héttel a FedEx nap előtt – Az első ebéd meeting az ötletek megvitatására. Ezek aztán felkerülnek a céges belső wiki felületére.
• 1 héttel előtte – Újabb ebéd meeting az ötletek finomhangolására.
• Néhány nappal előtte – “Kézbesítési megrendelések” megírása, azaz a résztvevő csapatok röviden jellemzik a projektjük célját, hasznát és hogy mit remélnek megvalósítani egy nap alatt.
• Csütörtök 14.00 – FedEx nap indítása. Kisebb irodák esetében mindenki összegyűlik egy közös kick off találkozóra, nagyobb irodák pl. Sydney, esetében egy email megy, amely jelzi a kezdést.
• Csütörtök 19.00 – Vacsora a cég által finanszírozva. Általában nagy nyüzsgés van ekkor az irodában, mindenki összegyűlik, és a egy pizza mellett megbeszéli, hogy az első 4-5 órában meddig jutottak.
• Csütörtök éjszaka – Néhány őrült (értsd elkötelezett) résztvevő vagy team egész éjszaka bent marad és dolgozik. A többség a tapasztalat szerint, hazamegy, és néhány órára lepihen.
• Péntek 10.00 – A rendezők megkérnek minden csapatot, hogy készítsen videókat, vagy screen shot-okat a folyamatban lévő munkákról, arra az esetre, ha valami váratlan „katasztrófa” történne az utolsó percekben.
• Péntek 12.00 – A szavazó lapok és a prezentációs területek előkészítése.
• Péntek 14.00 – A prezentációk elkezdődnek különböző helyszíneken, minden csapatnak 3 perce van a eredmények bemutatására.
• Péntek 15.30 – Minden helyszínen szavaznak a legjobb projektről.
• Péntek 16.00 – A különböző helyszínek legjobb projektjei az egész közönség előtt még egy lehetőséget kapnak, hogy bemutassák, mit alkottak. Megszületik a FedEx nap bajnoka.
• Péntek 16.30 – FedEx nap vége, mindenki ott marad az irodában és néhány ital mellett megvitatja az elmúlt nap érdekes pillanatait.
Igyunk mi is az ilyen cégekre és kezdeményezésekre. Ezek viszik előre a vállalati kultúrát a 21. században.

Utóirat:
Segíts az Atlassiannak. A FedEx udvariasan (!) megkérte az Atlassiant, hogy ezentúl használjanak más nevet a FedEx nap helyett ezekre az eseményekre. Az Atlassian pedig megértette. Két intelligens cég, intelligens párbeszéde. Így is lehet, nem biztos, hogy mindenért rögtön perelni kell.
Az Atlassian egyébként megkérte az online közösséget, segítsen új nevet választani. A határidő 2012. május 23 volt, ám ha jó ötletetek van, még biztos elfogadják. Köszönjük.