Gondolatok,
amelyeket érdemes terjeszteni. Ez a TED szlogene. És tényleg. Az
1984-es, első TED konferencia óta olyan előadók beszéltek itt,
terjesztésre érdemes gondolataikról, mint például Bill Clinton, Jane
Goodall, Malcolm Gladwell, Al Gore, Gordon Brown, Richard Dawkins, Bill
Gates, Larry Page és Sergey Brin (a Google alapítói).
5-6 évvel ezelőtt Mányai Csaba barátom, a TEDxDanubia
egyik fő szervezője elkezdte terjeszteni a TED hírét szűk körben, emlékszem,
beletelt egy időbe, amíg leesett nekünk, miről is szól ez a történet.
Azóta ezt a nevet üzleti és más körökben „ismerni kell”. Ebben oroszlán
része van a TEDx itthoni rendezvényeinek és annak a kis csapatnak,
akiket kezdetben Csaba szervezett össze, határtalan és fertőző
lelkesedésével. 2010 januárjában, az első rendezvényen már néhány százan
voltunk, majd a következőkön egyre többen.
Most 3 év elteltével megkértem Csabát, mondjon egy pár szót arról,
hogy mi fogta meg és inspirálta arra, hogy ezt a rendezvényt itthon is
elterjessze, mit jelent számára a híres TED szellemiség (spirit of TED):
„Egyszer egy workshop során leültették a Lego és a Heinz Ketchup
embereit, hogy fedezzék fel egymás világát, s találjanak ki valami újat,
együtt, egymás történeteiből merítve. Az eredmény: egy különböző színű
ketchup dobozokból összeállított csomag, melynek segítségével a Legohoz
hasonló kreativitással lehet szendvicseket készíteni.
S
noha ez csak egy apró, játékos példa, mindez egy meghatározó és fontos
trendet jelképez: a kreativitás és az innováció forrását egyre inkább a
határokon átívelő, multi- vagy interdiszciplináris párbeszédek jelentik.
Az Apple a számítógépek és a kalligráfia találkozásából született, de
mára egészen új tudományágak is fejlődtek ki így (pl. a biomimicry).
Tulajdonképpen elképzelhetetlen a 21. századi versenyképesség egy
ilyen multidiszciplináris alkotó párbeszéd infrastruktúrája nélkül. S
azt hiszem, a TED története, legalább részben pont egy ilyen
infrastruktúra vagy platform létrehozásáról szól. Arról, hogy néha meg
kell állnunk, ki kell lépnünk a mindennapok túlélésért folytatott
mókuskerék jellegű küzdelmeiből, hogy körbenézzünk, inspirációt és új
látásmódokat, ötleteket gyűjtsünk, melyek megtermékenyíthetik
erőfeszítéseinket. Arról, hogy a fontos dolgok ne essenek mindig
áldozatul a sürgőseknek. Hogy ne elégedjünk meg feltétlenül azzal, ahogy
a dolgok vannak vagy „lenni szoktak”. Vagy ahogy még 1899-ben az MTA
kezdeményezésére létrehozott, TED-et idéző szellemiségű Uránia
Tudományos Színház credo-jában szerepelt:
“Az Uránia-színház olyan hely akar lenni, ahol a tudós oktatja, a
művész gyönyörködteti, az író nemesíti embertársait, és mindhárman az
összetartozandóság érzetét nevelik. Nem elégszik meg többé azzal, hogy a
csillagászati és természettudományi ismereteket terjessze. A magyar
Uránia felöleli a tudás minden körét, az ismeretek minden ágát, hogy
belopja a tudást a szívekbe és az elmékbe a gyönyörködtetés eszközeivel!
Mert a lélek ismerete azt követeli, hogy a tudás szépségeit ne
mellőzzük el, hanem épp ellenkezőleg, aknázzuk ki, hogy így igazi
érdeklődést, ennek révén IGAZ ISMERETEKET terjeszthessünk! Hiszen a
tudományokban való elmélyedés helyett az Urániának csak az lehet a
feladata, hogy az igazságok iránt érdeklődést keltsen. Ahol az
érdeklődés felébredt, maga-magától fejlődik tovább az elmélyedésre való
törekvés.”
Ma, amikor hazai közéletben egyre kevesebb az igazán alkotó
párbeszéd, egy TED rendezvényre már csak azért is érdemes kilátogatni,
mert a szünetekben is rendkívül inspiráló beszélgetésekre számíthatnak a
résztvevők. Ezt úgy érik el, hogy azokat invitálják a rendezvényre,
akik maguk is olyan inspirálóak és érdekesek, hogy előadók is
lehetnének. Ezen felül, 3 témát láthatunk mindenkinek a nyakban lógó
névkártyáján, amiről szeretné, hogy beszéljenek hozzá a többiek, pl.
vizuális művészetek vagy jövőképalkotás. Efféle megközelítéssel alakul
ki az említett TED szellemiség a rendezvényeken.
Ennek az alkotó légkörnek a jelentőségét sok vállalat is felismerte, pl.
az Allstate Insurance innovációs szakértője, Linda Lampe bevezette a cégben a TED nézést
kéthetente 12.30-kor, amelynek keretében több irodájukban
vetítenek TED videókat, majd erről a jelenlévők tudnak beszélgetni is.
Végül nézzünk meg három videót, amelyek a TED előadások krémjébe
tartoznak. 2012-ben a szervezők néhány videó megosztó statisztikái
alapján összeállították a top 20 legnézettebb videót, amiből itt hármat
ajánlok:
1.Sir Ken Robinson says schools kill creativity (2006): 13,409,417 megnézés
3. Pranav Mistry the thrilling potential of SixthSense (2009): 9,223,263 megnézés
14. Dan Gilbert Why are we happy? (2004): 4,269,082 megnézés.
És, ami a legszebb, hogy nem is kell mindehhez egy hivatalos TED
rendezvény, csak egy projektor, 6-8 nyitott ember, idő és odafigyelés.
Lehet, hogy ez utóbbi kettőt a legnehezebb megteremteni manapság?
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése