Itt a február, a vírusos fertőzések szezonja. Itt a február, a Viral Change módszertan magyarországi bemutatkozása is 2013. február 13-án. A Viral Change egy speciális változás menedzsment módszertan, amelyet Leandro Herrero pszichiáter dolgozott ki a 2000-es években. Megalkotója szerint a Viral Change egy alternatíva a lassú, fájdalmas és sikertelen szervezeti változás menedzsmentre.

Nézzük, miben áll az újítás:
A hagyományos változás menedzsment modell lineáris: a nagy változásokhoz nagy számú, fentről, jelentős központi kommunikációs hadjárattal legörgetett kezdeményezés szükséges. A Viral Change esetén néhány viselkedésforma kis számú egyénen keresztül terjed, akik saját, kiterjedt társas hálózatukon keresztül fertőzik a szervezetet az új viselkedés formákkal. Ez a módszer a siker belső járványát idézi elő.

És mi ez az erős fókusz a viselkedésen? Egy szervezet, mint egy személy is sok szinten működik, és így sok szinten is lehet beavatkozni működésébe. A viselkedéses szint ugyan egy meglehetősen felszínes szint, alatta helyezkednek el a stratégia, a készségek, a hiedelmek, az értékek és az identitás szintjei. Azonban azt mondhatjuk, hogy igazi változás nem történik addig, amíg a viselkedés szintjén meg nem jelenik. A Viral Change innen indít, és arra alapoz, hogy ez a változás a mélyebb szintekre is hatással lesz.

Személy szerint kifejezetten örülök e metodológia bemutatkozásának, mivel saját módszertanunk is, és az amiben a szervezeti és egyéni változás kapcsán hiszünk, rendkívül közel áll ehhez a felfogáshoz.
Mindkettő alaplogikája az, hogy először alakítsunk ki új viselkedés formákat, és ezek nyomán, új gondolkodásmód, hozzáállás és végső soron új szervezeti kultúra formálódik a viselkedés szociális úton terjedő fertőző jellege miatt.

A fertőző viselkedés legkoraibb és talán egyik legkedvesebb példája, a fertőző sírás, amely a csecsemők között történik a szülészeti osztályon, amikor az egyik gyermek sírására a többiek is sírni kezdenek. De ilyen a fertőző nevetés is, mind a tanórákon unatkozó tinédzserek, mind a meetingeken unatkozó kollégák körében.

Miként néz(ett) ki egy ilyen Viral Change projekt a valóságban?

2006, Pfizer, Egyesült Királyság
A 2005 évről szóló dolgozói felmérés kézhez vétele után, az egész UK divízió akkori vezetője, Philip Watts összehívta közvetlen beosztottjait egy 3-4 napos brainstromingra azzal kapcsolatban, hogy miként tudnák a cég jövőképét hatékonyabban a tettek szintjén is megjeleníteni. Együtt 4 viselkedéses sarokponthoz jutottak, amit megvalósítandó célul tűztek ki a szervezet számára:

1. “Üzleti eredmények mindenekelőtt”
2. “Visszajelzés és elismerés”
3. “Ígéretek tartása”
4. “Közös agenda megvalósítása az ügyféllel”

Rájöttek, hogy ha ezeket a viselkedéses imperatívuszokat sikerül megvalósítani, akkor azzal elérik az ő általuk célul kitűzött vállalati kultúrát is.
A következő lépés az ún. „viselkedés bajnokok” kijelölése volt. 60 ilyen bajnokot jelöltek ki, akiknek a kívánatos, előre meghatározott profilja a következő volt:

1. Kiterjedt szociális hálója van
2. Képesek ötleteiket eladni
3. Tiszteletnek örvendenek kollégáik körében
4. Megvan a kellő tapasztalatuk.

A felkértek közül a feladat megismerése után mindenki elfogadta a meghívást. Mandátumuk az volt, hogy először vitassák meg a kollégáikkal az első viselkedésformát, majd kezdjék el vírusszerűen terjeszteni ezt. 1 hónap alatt sikerült saját és vállalati ismerőseik életébe beinjekciózni ezt az azonosított és tisztázott viselkedést, majd még 1-2 hónap alatt együtt megfertőzni az egész szervezetet. Ezt a változásmenedzsment működésmódot ezután az egész Pfizerre kiterjesztették. (Ezután Watts-ot globális marketing vezetővé léptették elő a Pfizernél.)

Most először a Grow és az AmCham közös rendezvényén meghívottként ingyenesen hallgathatjuk meg Budapesten Leandro Herrero-t 2013. február 13-án 16.30-18.00 között. Ezután a módszertan a Viral Change partnerek által bizonyosan széles körben fog elterjedni hazánkban is.
Kalandra fel, változz(tass)unk együtt!
Ha tetszett a bejegyzés, kövess minket a Facebookon is ide kattintva.