Ahogy egy jól felismert és megragadott vezetői pillanat rendkívül bizalomépítő lehet, annak elmulasztása egy pillanat alatt lerombolhatja a korábban gondosan felépített bizalmi viszonyokat. A közelmúltban láttunk itthon is példát előbbire és utóbbira is, amikor a március 15-i havazás rosszul megragadott vezetői pillanata után a kormány óriási erőket mozgósított a júniusi dunai árvíz magas szintű menedzselésére.
Híres vezetői pillanatok
Nehéz jobb példát találni az Apollo 13 űrhajót 1970-ben sikeresen lehozó repülés irányító, Gene Kranz vezetői pillanatánál. Ebben a rendkívüli feszültséggel járó szituációban rendíthetetlen nyugalmat és racionalitást mutatva segítette a vezető a földi és az űrhajón lévő teamet a megoldás felé, így erősítve meg a belé vetett bizalmat.
Amikor a film forgatása előtt a forgatókönyvírók elmentek meginterjúvolni Kranzot, megkérdezték tőle, hogy nem voltak-e pillanatok, amikor ő vagy valaki a többiek közül bepánikolt? Kranz válasza: „Nem. Amikor a rossz dolgok történtek, mi hideg fejjel átnéztük a lehetőségeinket, és a sikertelenség pedig nem volt köztük.”
Negatív példának megtekinthetjük a Glengarry Glenn Ross fenomenális film jelenetét Alex Baldwinnal, amelyben az értékesítési igazgató porig alázza a tőle reménysugárra váró ingatlan értékesítőket, abban a téves hitben, hogy valójában feltüzelte őket a magasabb teljesítményre.
Miről ismerjük fel a vezetői pillanatokat?
- hirtelen és váratlanul állnak elő,
- nagymértékben dezorientálnak minket,
- a bevált sémáink nem használnak,
- összes erőforrásunkat mozgósítanunk kell bennük,
- legmélyebb értékeinket mozgósítják és
- személyiségünk leplezetlenül mutatkozik meg bennük.
Rengeteg konkrét helyzet tartozhat ide, pl. egy projekt kudarcának feldolgozása, egy létfontosságú döntés meghozása és bejelentése, egy beszéd a demotivált, vagy éppen a sikert elért csapatunknak. De ugyanígy lehet egy kockázatos feladat egy csapatépítőn, egy beszélgetés kezdeményezése egy feszült viszonyban, avagy egy évindító prezentáció több száz ember előtt januárban.
Egyike a személyesen átélt vezetői pillanatoknak, amikor például 2009-ben tanácsadóként egy élelmiszergyártó cég gyárudvarán hallgattuk az igazgató beszédét arról, hogy a dolgozók egy harmadát pár héten belül el fogják bocsátani.
Hasonlóképpen az, amikor 2010-ben saját cégünk holland vezetője egy stratégiai projekt csúszását jelentette be az egész cég előtt, magára véve annak felelősségét, amellyel mindenkinek a bizalmát újfent megerősítette benne.
Miként alkossuk meg a vezetői pillanatokat?
1. Ismerjük fel a közelgő vezetői pillanatot, és lássuk őket lehetőségnek, hogy megerősítsük környezetünk belénk vetett bizalmát
2. Tisztázzuk magunkban, hogy kik felé milyen értékeket, üzeneteket akarunk kifejezni a helyzetben
3. Tervezzük meg, milyen cselekedetekkel fogjuk kifejezésre juttatni a fentieket, pl. beszéd, meghallgatás, segítségnyújtás, stb.
Mikor jön el a Te következő vezetői pillanatod? Milyen értékeket fogsz képviselni, és milyen hatással leszel a körülötted állókra?
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése