2013. július 10., szerda

Az igazság pillanatai

Vezetőként alapvető és legfontosabb feladatunk a bizalom megnyerése, megtartása és adott esetben visszanyerése. Az én leadership enciklopédiám szerint erre a legfőbb lehetőségek a vezetői pillanatok.

Ahogy egy jól felismert és megragadott vezetői pillanat rendkívül bizalomépítő lehet, annak elmulasztása egy pillanat alatt lerombolhatja a korábban gondosan felépített bizalmi viszonyokat. A közelmúltban láttunk itthon is példát előbbire és utóbbira is, amikor a március 15-i havazás rosszul megragadott vezetői pillanata után a kormány óriási erőket mozgósított  a júniusi dunai árvíz magas szintű menedzselésére. 

Híres vezetői pillanatok

Nehéz jobb példát találni az Apollo 13 űrhajót 1970-ben sikeresen lehozó repülés irányító, Gene Kranz vezetői pillanatánál. Ebben a rendkívüli feszültséggel járó szituációban rendíthetetlen nyugalmat és racionalitást mutatva segítette a vezető a földi és az űrhajón lévő teamet a megoldás felé, így erősítve meg a belé vetett bizalmat.
Amikor a film forgatása előtt a forgatókönyvírók elmentek meginterjúvolni Kranzot, megkérdezték tőle, hogy nem voltak-e pillanatok, amikor ő vagy valaki a többiek közül bepánikolt? Kranz válasza: „Nem. Amikor a rossz dolgok történtek, mi hideg fejjel átnéztük a lehetőségeinket, és a sikertelenség pedig nem volt köztük.”


Másik erős példa a vezetői pillanatra a Csoda a Hudson folyón, amikor Chesley Sullenberger kapitány 2009 januárjában letette az A320 Airbust a Hudson folyóra, miután egy madarakkal való találkozás nyomán a gép mindkét hajtóműve leállt. Az evakuálás után a kapitány még kétszer végig sétált a fedélzeten, utána ugrott be a mentőcsónakba. Mind a 155 utas megmenekült. Szemtanúk szerint a kapitány, Sullenberger még jóval a leszállás után is teljesen nyugodtnak, kimértnek tűnt. Mikor a kapitányt kérdezték később ezekről a pillanatokról, így válaszolt: „soha életemben nem voltam annyira sokkos állapotban, mint azokban a percekben”. Önuralom és professzionalitás a legmagasabb fokon.

Negatív példának megtekinthetjük a Glengarry Glenn Ross fenomenális film jelenetét Alex Baldwinnal, amelyben az értékesítési igazgató porig alázza a tőle reménysugárra váró ingatlan értékesítőket, abban a téves hitben, hogy valójában feltüzelte őket a magasabb teljesítményre.

Miről ismerjük fel a vezetői pillanatokat?

- hirtelen és váratlanul állnak elő,
- nagymértékben dezorientálnak minket,
- a bevált sémáink nem használnak,
- összes erőforrásunkat mozgósítanunk kell bennük,
- legmélyebb értékeinket mozgósítják és
- személyiségünk leplezetlenül mutatkozik meg bennük.

Rengeteg konkrét helyzet tartozhat ide, pl. egy projekt kudarcának feldolgozása, egy létfontosságú döntés meghozása és bejelentése, egy beszéd a demotivált, vagy éppen a sikert elért csapatunknak. De ugyanígy lehet egy kockázatos feladat egy csapatépítőn, egy beszélgetés kezdeményezése egy feszült viszonyban, avagy egy évindító prezentáció több száz ember előtt januárban.

Egyike a személyesen átélt vezetői pillanatoknak, amikor például 2009-ben tanácsadóként egy élelmiszergyártó cég gyárudvarán hallgattuk az igazgató beszédét arról, hogy a dolgozók egy harmadát pár héten belül el fogják bocsátani.
Hasonlóképpen az, amikor 2010-ben saját cégünk holland vezetője egy stratégiai projekt csúszását jelentette be az egész cég előtt, magára véve annak felelősségét, amellyel mindenkinek a bizalmát újfent megerősítette benne.

Miként alkossuk meg a vezetői pillanatokat?

1. Ismerjük fel a közelgő vezetői pillanatot, és lássuk őket lehetőségnek, hogy megerősítsük környezetünk belénk vetett bizalmát
2. Tisztázzuk magunkban, hogy kik felé milyen értékeket, üzeneteket akarunk kifejezni a helyzetben
3. Tervezzük meg, milyen cselekedetekkel fogjuk kifejezésre juttatni a fentieket, pl. beszéd, meghallgatás, segítségnyújtás, stb.

Mikor jön el a Te következő vezetői pillanatod? Milyen értékeket fogsz képviselni, és milyen hatással leszel a körülötted állókra?

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése