2013. április 23., kedd

Ilyen egy valódi tanuló szervezet

Néhány évvel ezelőtt coacholtam egy fiatal Google tehetséget. Ezen keresztül lehetőségem volt betekinteni abba, hogy milyen az élete (és az utazási agendája) ezen a cégen belül egy fiatal tehetségnek, és hogy mitől is olyannyira sikeresek ők. Valljuk be, hogy legtöbben csodáljuk a Google teljesítményét és kultúráját, vagy elismerjük ezt, vagy nem. Az alábbi bejegyzés ezt még inkább meg fogja erősíteni.

A ’Googler to Googler’ Program

Adam Green éppen az adat vizuálizációról beszél 19 fős hallgatóságának, akik viszonylag fiatalok, és a Google szemüveget viselő hölgy kivételével, akár egy főiskolai előadóteremben is ülhetnének. De nem ott ülnek. Ők mindannyian Google alkalmazottak, és éppen Manhattanben, a cég egyik oktatótermében tanulnak. Green főállásban a Google torontói irodájában a cég reklám ügynökségekkel való kapcsolattartását menedzseli, évente néhány alkalommal vezeti ezt a pár napos kurzust a ’Googler to Googler’ program keretén belül. A kurzus bekerült a Google központi tananyagába, amelynek széles körű témái közt olyanok szerepelnek, mint az előadókészségek fejlesztése, a kick-boxing vagy a kisgyermekek nevelése. A kurzusok kifejlesztését és megtartását a felajánló dolgozó vállalja, a HR szervezet (vagy, ahogy a Google hívja ‘People Operations’) pedig a lektorálásért, a meghirdetésért és a szervezésért felel.

Etióp gyerekek tanítják egymást laptopokkal
Etióp gyerekek tablettel tanítják egymást
                                                
2013-ban eddig már körülbelül 2000 Google alkalmazott jelentkezett önként, hogy a program keretein belül oktasson, ami a cég összes oktatásainak mára már 55%-át teszi ki. És miként válnak ezek a kurzusok a céges működés integráns részévé? Egy példa: a ’Creative Skills for Innovation’ nevű kurzus tananyagából egy cégszinten elterjedt folyamat lett az alkotó gondolkodás (design thinking) támogatásához.

A tanulás kultúrájának elősegítése

Miről szól a kezdeményezés valójában? Bizonyosan nem a pénzről. A cég 37000 dolgozójának naponta háromszor gourmet ételeket szolgál fel, tehát meg tudná engedni magának a külsős trénereket, oktatókat.
Peter Senge Az 5. alapelv című könyvének 1990-es megjelenése óta világszerte rengeteget beszélünk a tanuló szervezetekről, a Google pedig azzal tesz is érte, hogy kialakította ezt a rendszert, ahol könnyen lehetővé válik, hogy a dolgozók – gyakran rejtve maradó – tudása a többi dolgozó hasznára váljék.
Karen May, a cég HR szervezetének vezetője szerint: „más dolog elmondani a dolgozóknak, hogy szeretnéd, ha folyamatosan tanulnának, és más dolog, ha lehetővé teszed, hogy azt aktívan tegyék is a szervezeten belül. Az, hogy a dolgozókat oktatási szerepbe helyezzük, a tanulást egy csapásra a dolgozóink együttműködésének szerves részévé teszi, és nem olyasvalamivé, amire a HR kéri őket.”
Bár valószínűleg a vezetői kurzusok közelebbről és egyértelműbben kapcsolódnak a szervezet életéhez és a dolgozók kihívásaihoz, azzal azonban, hogy a curriculumba bekerül a kick-box, a fényképezés vagy a falmászás, azt üzenik a dolgozóknak, hogy náluk támogatott, sőt kérik is őket arra, hogy egész énükkel vegyenek részt a cég életében. Ez elősegíti a sikeres kultúra fenntartását, mivel a tanulási igények sokkal szélesebb skáláját elégíti ki.

A HR változó szerepe a 21. században

Amint az a fentiekből is látható, és ahogy az progresszív szakmai körökben már intenzív beszédtémává is vált, a HR szerepe a 21. században kezd megváltozni. Mivel az elérhető tudás mennyisége robbanásszerűen és követhetetlenül nő, úgy alakul át a HR szervezet a cégeken belül egyre inkább a tudás egyfajta kurátorává, mint a tudás megalkotójává.
Mi sem mutatja a Google-n belül a tanuló szervezet gondolkodásmódjának a jelenlétét, mint az, ahogy Sergey Brin már a kezdetektől fogva minden interjún a következő – mára már kultikussá vált – kérését intézte az interjú alany felé: “Taníts meg nekem valamit, amit még nem tudok. Legyen az bármi, csak látsszon, hogy nagyon érted, amiről beszélsz!”
A Googler to Googler program ugyanezt a lehetőséget adja meg, csak nagyban, a cég összes dolgozójának. „Fantasztikus dolog valakit oktató helyzetbe hozni, mert láthatod a legjobb énüket, és bizonyos szempontból, még jobb is, ha belülről toborozzuk az oktatókat, mert a tartalom mellett még egy személyes csavart is bátran hozzátesznek” – véli May.

Ki szeretné utánuk csinálni?

A Deloitte 2013. januári tréning ipari jelentése szerint a cégek az USA-ban 2012-ben 12%-al költöttek többet a dolgozók képzésére, a 2011-es 10%-os emelkedés után. Ez dolgozóra lebontva 706 dollárt jelentett átlagosan évente, ezen belül a hatékony, érett HR szervezetek átlagosan 34%-al többet költöttek, mint a többiek. Úgy tűnik, a cégek újra fontosnak érzik és világszerte többet és többet is költenek a dolgozók készségtárának fejlesztésére.
Azonban, még azok a cégek is, akik a külső oktatók, tanácsadók segítségét kevésbé tudják igénybe venni, növelhetik képzési juttatásaikat, ha a fenti gondolkodásmódot és módszert alkalmazzák. Ennek megvalósítása nem követel jelentős technológiai beruházást, csupán egy kis többlet idő- és energia befektetést a HR szervezetek részéről. Illetve azt a mély elhatározást, amit a Google-nél látunk.
És mit tanácsol az induláshoz Karen May? Egyszerű: alkossuk meg a támogató struktúrákat mindehhez, és álljunk el az útból, a többi már magától is működik. Nos?

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése